Skip to the main content

Een redelijk speelplan (moet soms worden aangepast)

Een redelijk speelplan
(moet soms worden aangepast

N          O          Z          W
            1♣        Pas      1
Pas      2♠         Pas      4♠
Pas      Pas      Pas

Het bieden spreekt voor zichzelf. Oost opent, met 18 punten (maar K is een twijfelachtig bezit), met 1♣. West heeft een heel normaal 1‑bod en oost biedt, reverse, 2♠. West heeft niet veel over, maar wel een 4‑kaart ♠ steun en gooit de manche vol.

Zuid komt uit. Dat zal meestal een kleine  zijn. De dummy gaat open en oost moet de slagen gaan tellen.

Dat zijn er (normaliter) 3 in ♠ om de troeven te trekken, een introever in west een ook 1 in oost. Dat is al 5. A en ♣A maakt 7, dus je komt er maar liefst 3 te kort. De ‑kleur biedt veel perspectief. Een dubbele vork en dus een dubbel snit levert al gauw (75% van de gevallen) een extra ­slag op. Zitten de 3-3 , dan is er zelfs een derde ♥­‑slag. Ook de ♣‑kleur kan extra slagen opleveren. Met de ♣K in noord en de ♣ 3-3 zijn er maar liefst 4 ♣‑slagen. Ruim voldoende kansen voor de manche dus.

Aan het werk.

Noord neemt de A waaronder je noodgedwongen de heer moet deponeren. Noord kan je geloven en geen terugspelen (b.v. een ♠ terug) of noord wil je troefkort maken en speelt juist wel terug. Laten we eerst eens het tweede scenario bekijken.

Je troeft de teruggespeelde en trekt 2x troef. Oeps! De troeven zitten 4-1 tegen! Dat is vervelend! Je laat de troeven voorlopig voor wat ze zijn en begint met je plan voor de ‑kleur. Een dubbele snit (eerst keer een kleine naar de 10) levert in 75% van de gevallen 2 ‑slagen op. Je speelt dus een en legt hoopvol de 10 in west. Die houdt! Je weet nu zeker dat je 3 slagen gaat maken en telt nogmaals je slagen.

Tot nu toe heb je er 4 gemaakt: 1 ‑introever en 2 ♠ en ook de T. Je gaat nog 2 maken en 2 troeven. Dat is al 8. ♣A is 9 en als je nu de laatste van tafel introeft in de hand met ♠A zijn dat er 10.

Dus nu de laatste ♦ van tafel, getroefd met ♠A en weer . Zoals verwacht houdt de Q. Met ♠JT trek je de laatste 2 troeven van noord. Als je goed geteld heb (vooral wat zuid heeft weggegooid), weet je dat zuid nog 2 en 2♣ over heeft. Je kan nu dus A en na spelen zodat zuid in de ♣‑vork moet spelen voor de upslag. Heb je de telling niet helemaal op orde, dan neem je genoegen met 10 slagen natuurlijk.

Terug naar slag 2. Het is duidelijk dat terug in slag 2 van noord zelfs kan leiden tot 11 slagen. Dus laten we als noord nu eens geen , maar b.v. ♠ terugspelen.

Je neemt op tafel en snijdt in de ♣. Mis! Zuid moet iets terug spelen. Laten we zeggen . Die troef je in de hand. Nu een richting tafel. Als je niet de dubbele snit, maar de 3-voudige snit in neemt zijn er weer 11 slagen (4, 2 ‑introevers, 4♠ en 1♣). Maar meer realistisch neem je de dubbele snit in en eindigt met 10 slagen door de laatste in de hand te troeven, nogmaals te snijden in en de troeven bij noord te trekken.

Nog maar weer eens terug naar slag 2. De enige nakomst die maar tot 10 slagen voor OW leidt vanuit noord ziet er een beetje raar uit, maar maakt het oost ten minste een beetje lastig. En dat is een kleine . Nog steeds maakt oost 10 slagen. na is slag 2 geeft namelijk het zitsel in weg, maar oost kan niet voorkomen dat NZ nog 2 slagen maken. Maar  terug is niet realistisch. Een beetje bridger heeft er een broertje dood aan om de leider een gratis snit te geven. En (meestal) terecht.

Al met al zijn er, mede dankzij het prettige zitsel in 11 slagen te halen bij normaal tegenspel. Maar in ieder geval 10.

Het komt mij dan ook heel raar over dat er maar 1x 10 slagen worden gehaald in een ♠‑contract. Helaas voor deze OW zitten ze maar in 2♠. Ondanks dat ze de manche hebben gemist scoren ze toch maar liefst 6 impen. Want niemand weet 10 (laat staan 11) slagen te maken in de meestal geboden ♠‑manche. 3x -1 en 3x -2.

Het hele punt van dit spel is dat je niet direct alle troeven moet trekken nadat je hebt ontdekt dat de troeven scheef zitten. Eventjes tellen leert dat je dan niet verder kan komen dan 8 (♣K fout) of 9 slagen (♣K goed). De verliezende in dummy moeten worden getroefd met de enorm hoge troeven uit de hand. Dat is tegen je gevoel in, maar de AKQ in de hand zijn net zo hoog als JT9 op tafel. Ook de dubbele snit in is hier de sleutel tot succes.

Als oost begin je met een redelijke speelplan. 3 troeven om te trekken, 2 ‑slagen, 2 introevers over en weer en ofwel ♣K goed of de 3-3. Maar als je in slag 3 of 4 ontdekt dat de troeven scheef zitten moet van koers wijzigen. En zoals gezien, kan dat zelfs vaak leiden tot 11 slagen op dit spel!

Andere artikelen

De Multi 2♦ opening (ouderwets vs nieuwerwets)

De Multi 2♦‑opening (ouderwets vs nieuwerwets) N        O          Z          W Pas    ?? ...

14/10/2025 - Carel Vos & Richard van Schaik

Jacoby transfer, Stayman. Kies niet voor partner maar betrek deze in de keuze.

Jacoby transfer, Stayman. Kies niet voor partner maar betrek deze in de keuze. Spel 16. ...

07/10/2025 - Carel Vos & Richard van Schaik

De gemiste 5-3 hoog (Montreal of T-Walsh)

De gemiste 5-3 hoog (Montreal of T-Walsh) N          O          Z          W ...

23/09/2025 - Carel Vos & Richard van Schaik